„Dwujęzyczne Dzieci” Program Powszechnej Dwujęzyczności w Przedszkolu Nr 10 „Leśne Skrzaty” w Otwocku

 

We wrześniu 2016 roku nasze przedszkole w ramach wzbogacania oferty edukacyjnej placówki, przystąpiło do realizacji programu „Dwujęzyczne Dzieci” - Program Powszechnej Dwujęzyczności. Program ten oparty jest na kursach języka angielskiego opracowanych przez Claire Selby „Baby Beetles” i „Tom And Keri”.

 

Grupy Biedronki i Motylki uczą się z materiałów kursu „Baby Beetles” natomiast grupy Pszczółki, Jeżyki, Wiewiórki i Sówki korzystają z kursu „Tom and Keri” (poziom A i B).

 

Oba wspomniane kursy bazują na nauce języka angielskiego podczas typowych dla dzieci w wieku przedszkolnym aktywności - oglądania bajek, słuchania i śpiewania piosenek, zabaw ruchowych, wykonywania prac plastycznych i graficznych. Podobnie oba kursy zakładają regularny, codzienny kontakt dzieci z językiem angielskim.

Zajęcia z języka angielskiego są prowadzone codziennie. W organizacji nauki pomaga struktura kursu - szczegółowo opisana w podręcznikach dla nauczyciela. Kursy te są przewidziane do prowadzenia zajęć przez wszystkich nauczycieli wychowawców pracujących w grupie.

Zajęcia prowadzone w ramach wspomnianych kursów zapewniają stałą i systematyczną realizację haseł podstawy programowej wychowania przedszkolnego ujęte w IV Poznawczym obszarze rozwoju dziecka w punkcie 21.

 

Charakterystyczną cechą Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” jest założenie, że czynnikiem najbardziej ułatwiającym nauka dzieciom jest regularny, codzienny kontakt z językiem. Na podstawie tego założenia opracowano     w ramach tego programu materiały dla przedszkoli oraz materiały do wykorzystania w domu, przez rodziców.

 

Już po pierwszym roku realizacji programu zobaczyliśmy wyraźne pozytywne efekty: dzieci ze wszystkich grup dysponowały pewnym zakresem słownictwa - rozumiały proste polecenia, nazywały obiekty. W grupach starszych, wśród dzieci 5-6letnich, widać było również śmiałość i chęć używania języka angielskiego - mieliśmy okazję zaobserwować to w trakcie III Otwockiego Konkursu Języka Angielskiego dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym organizowanego w naszym przedszkolu. Do wspomnianego konkursu zgłosiło się 11 przedszkolaków (z dwóch grup, czyli 22 %) przy czym rodzice ośmiorga z nich byli zaskoczeni decyzją swoich dzieci.

Mamy nadzieję, że tak rozpoczęta nauka języka angielskiego pozwoli  w przyszłości absolwentom naszego przedszkola osiągnąć wysokie wyniki w nauce, ułatwi komunikację z innymi ludźmi oraz korzystanie z nowych technologii a także ułatwi funkcjonowanie we współczesnym świecie.

 

Więcej informacji o Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” - jego twórcach, założeniach i komponentach można znaleźć na stronie http://bilingualfuture.com/pl/

 

Media:

Oto wybrane relacje z mediów, które poświęcone są Programowi i idei wychowywania dzieci w dwujęzyczności. Warto się z nimi zapoznać:

TVP ABC (Baby Beetles):  http://goo.gl/BE3mlg​     

TVP2 (Tom and Keri): http://goo.gl/KvzqjI   

Polskie Radio   http://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/1888589,Dwujezyczne-dzieci  

http://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/1497628,Dwujezyczne-dzieci

http://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/1521499,Mali-poligloci ·       

Polsat News 2  https://youtu.be/4pfCoTUyHOY 

 Prasa ogólnopolska  

Miesięcznik „Dziecko” - https://goo.gl/rA9786

Tygodnik „Newsweek” - https://goo.gl/8JTgGG

Gazeta Wyborcza -  http://plock.wyborcza.pl/plock/1,35710,18712736,nauka-jezyka-obcego-im-wczesniej-tym-lepiej.html

Miesięcznik „Dziecko” – listopad 2016 - https://goo.gl/NLHJaE

 

www.dwujezycznedzieci.pl

www.bilingualfuture.com

www.youtube.com/dwujezycznedziec